Jak dzielimy systemy przeciwoblodzeniowe?

Podział systemów przeciwoblodzeniowych ze względu na umiejscowienie instalacji:

  • systemy gruntowe schodowe,
  • systemy gruntowe podjazdowe lub chodnikowe,
  • systemy dachowe,

 


Systemy gruntowe schodowe

Oblodzone schody stanowią szczególnie niebezpieczeństwo dla pieszych, dlatego konieczne jest ograniczenie ich oblodzenia lub zaśnieżenia. W systemach schodowych nie stosuje się mat grzejnych, tylko przewody grzejne, które charakteryzują się większą mocą oraz wydajnością. Ich cechą jest także wygodność w montażu, pozwalają dobrze dopasować powierzchnię grzejną do wymiarów stopnia. Przewody układa się w formie pętli rozciągniętych w poprzek stopni (równolegle do dłuższego boku), na głębokości kilku centymetrów pod ich powierzchnią i w odległości kilku centymetrów od siebie, zachowując możliwie zbliżone odstępy. Przewody grzejne układa się tylko na poziomych ścianach stopni, pionowe ściany nie są ogrzewane, dlatego też skrajne odcinki przewodu należy układać jak najbliżej krawędzi stopni.


Systemy gruntowe schodowe stosuje się również do ochrony przed oblodzeniem i zaśnieżeniem nie tylko schodów, ale także mostów, wiaduktów, ramp, itp.. Ponieważ są to konstrukcje usytuowane ponad powierzchnią gruntu, są one szczególnie narażone na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych, szczególnie jeśli zimne powietrze ma do nich dostęp również od spodu. Jeżeli konstrukcja ogrzewana znajduje się ponad przestrzenią otwartą, czyli umożliwiony jest przepływ pod konstrukcją zimnego powietrza jak w przypadku wiaduktów, zaleca się wykonanie dodatkowej izolacji cieplnej, np. z wełny mineralnej.


Systemy gruntowe podjazdowe lub chodnikowe

System wykorzystywany do odśnieżania chodników, parkingów, podjazdów, placów załadunkowych i manewrowych. Zakres zastosowań systemu jest bardzo duży, jak również i bardzo wygodny w zastosowaniu. Gruntowy system antyoblodzeniowy zapewnia przejezdność podjazdów i placów bez względu na warunki atmosferyczne i bez potrzeby ręcznego odśnieżania, co jest szczególnie ważne na podjazdach, z których korzystają samochody uprzywilejowane, np. przy szpitalach lub pogotowiach, ponieważ muszą one szybko i bez utrudnień opuścić podjazd. Systemy gruntowe podjazdowe lub chodnikowe mogą być stosowane na warstwie piasku pod najczęściej występującymi, typowymi nawierzchniami, takimi jak: asfalt, kostka brukowa, płyty kamienne, beton, lub bezpośrednio na betonie. Instalacja grzewcza takiego systemu może być wykonana na całej powierzchni podjazdu lub tylko w miejscach, gdzie grunt styka się z oponami pojazdu, tworząc „odśnieżone ścieżki”. Wybór rozwiązania zależy od użytkownika. Należy pamiętać, że w przypadku podjazdów o dużym nachyleniu, stopiony śnieg i lód mogą zbierać się w jednym miejscu, dlatego zaleca się przemyślenie zastosowania odpływu dla nagromadzonej wody. Oczywiście odpływ również powinien być odmrażany, aby zachować jego drożność. W gruntowych systemach przeciwoblodzeniowych podjazdowych oraz chodnikowych stosuje się przewody grzejne lub maty grzejne. Mata grzejna jest wykonana ze wzmocnionego przewodu grzejnego ułożonego meandrycznie w jednakowych odstępach na elemencie łączącym. Maty grzejne zwija się w rolki o różnej długości i szerokości. Zwykle są one wygodniejsze w montażu jeśli rozkłada się je na dużej powierzchni, ponieważ rozwija się je z rolki o odpowiedniej szerokości, z zachowaniem właściwego kierunku i odstępów między poszczególnymi pasami. Stosowanie przewodów grzejnych na dużych powierzchniach jest o tyle trudniejsze, że trzeba je rozwijać i rozkładać na całej powierzchni samodzielnie dbając o zachowanie meandrycznego kształtu i zbliżonych odstępów, co nie jest konieczne w przypadku mat grzejnych. Jednak przewody dobrze sprawdzają się w miejscach o nieregularnym kształcie oraz wąskich. Sposób układania mat i przewodów grzejnych zależy w dużym stopniu od rodzaju nawierzchni. W celu ogrzania nawierzchni betonowej należy przewody/maty grzejne umieszczać kilka centymetrów pod nawierzchnią, najlepiej w warstwie piasku o grubości 2-3 cm. Gdy są to płyty betonowe lub kostka brukowa należy pamiętać o tym, że bardzo łatwo jest uszkodzić element grzejny, dlatego konieczne jest zadbanie o dokładne wyrównanie terenu pod przewodami/matami i oczyszczenie go z kamieni i innych materiałów. W przypadku zalewania betonem należy zadbać o to, aby przewody/maty nie uległy przemieszczeniom. Elementy grzejne mające służyć ogrzewaniu powierzchni asfaltowych można bezpośrednio zalać asfaltem. Jednak ze względu na wysoką temperaturę asfaltu należy zastosować specjalne materiały odporne na działanie wysokiej temperatury.

Systemy dachowe

Systemy dachowe wykorzystywane są przede wszystkim do likwidowania nagromadzonego na dachu i w obrębie elewacji budynku śniegu i lodu. Stosowanie takich systemów ma na celu ochronę budynku, zapobiegając jego uszkodzeniom, a także eliminację zagrożeń spowodowanych zalegającym śniegiem i oblodzeniem. Zadanie tego systemu są istotne, ponieważ zimowe zjawiska atmosferyczne mogą być przyczyną wielu wypadków dotyczących zarówno osób przebywających w budynkach (np. zarwanie konstrukcji dachowej pod wpływem ciężaru zalegającego na niej śniegu), jak i przebywających obok budynku (np. spadające sople, będące wynikiem oblodzenia, oderwane pod wpływem ciężaru zalegającego śniegu elementy elewacji). Dachowe systemy przeciwoblodzeniowe można stosować na wszystkich rodzajach dachów i montuje się je zwykle w rynnach oraz wzdłuż krawędzi dachu. Montaż przewodów przy krawędzi dachu jest szczególnie wskazany w budynkach słabo ocieplonych, gdzie następuje stopienie śniegu ciepłem przenikającym przez dach z wnętrza budynku. W takim wypadku śnieg często zsuwa się samoistnie i akumuluje się właśnie przy krawędzi dachu, gdzie zalega. Wraz z takim systemem często używa się drabinek przeciwśniegowych, które powstrzymują przed odrywaniem się i zsuwaniem ciężkich fragmentów pokrywy śnieżnej.

 Najlepsze produkty w swoich kategoriach, wybrane na podstawie opinii ekspertów oraz ilości sprzedanych sztukPogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki

Opracowanie redakcja, www.klimatyzacja.pl, www.ogrzewnictwo.pl [AJ]

Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą autora.

Foto: Danfoss