Garaże są o wiele bardziej narażone na problemy z wilgocią niż budynki mieszkalne, ponieważ są zwykle budowane jak najmniejszym kosztem. Brakuje w nich zarówno odpowiedniej izolacji termicznej, jak i skutecznej wentylacji. Wskutek tego dochodzi do kondensacji pary wodnej. Dodatkowo poziom wilgotności zwiększa się, gdy wprowadzamy do garażu samochód po jeździe w deszczu czy po zaśnieżonej nawierzchni. Na skutek zbyt wysokiej wilgotności dochodzi do korozji samochodów, rowerów, narzędzi czy innych przedmiotów metalowych znajdujących się w garażu. Szczególnie zimą, gdy na drogi wysypywana jest sól i dostaje się ona na podwozia samochodów. Szacuje się, że przy wilgotności względnej powyżej 60% powstają idealne warunki do rozwoju rdzy, natomiast przy 70% na powierzchniach w garażu zaczyna się pojawiać pleśń. Powoduje ona stęchły zapach, przebarwienia na ścianach, problemy z oddychaniem, takie jak kaszel, świszczący oddech i duszności oraz alergie - kichanie, katar i swędzenie oczu. Optymalna wilgotność względna powietrza w garażu to 30-60%.
Głównymi przyczynami zawilgocenia garażu murowanego są: brak właściwej izolacji termicznej budynku, brak izolacji podłogi oraz kondensacja pary wodnej pod sufitem. Wynika to z nieprawidłowego projektu lub niefachowo postawionego budynku. Brak położenia folii izolacyjnej przed wylaniem podłogi betonowej podczas budowy garażu powoduje, że woda przesiąka z gruntu poprzez pęknięcia i szczeliny w betonie i zwiększa wilgotność w pomieszczeniu, mogą nawet powstawać kałuże. Natomiast konsekwencją wykonania wylewki o źle wymierzonym spadzie może być zalanie garażu, np. podczas wiosennych roztopów. Skraplanie się pary wodnej pod sufitem jest konsekwencją braku odpowiedniej wentylacji w garażu. Konieczność wentylowania garaży jest narzucona przepisami, ponieważ spaliny pojazdów są niebezpieczne dla zdrowia i życia. W garażach nieogrzewanych wentylacja może mieć charakter naturalny i realizowana przez otwory wentylacyjne oraz nieszczelności. Powierzchnia tych otworów powinna wynosić co najmniej 400 cm2 na jedno stanowisko. W przypadku garaży ogrzewanych wymagana jest wentylacja grawitacyjna. Nadmierna wilgotność powietrza w garażu może być spowodowana niewystarczającą wydajnością lub nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu wentylacji. W przypadku grawitacyjnej powinniśmy wtedy sprawdzić, czy przepływ powietrza przez otwory jest niezakłócony. Jednak wentylacja grawitacyjna działa prawidłowo, jeżeli temperatura w pomieszczeniu jest wyższa od zewnątrz o minimum 10-12°C. co w garażu nieogrzewanym zimą może być nieosiągalne.
Wilgoć jest szczególnie niekorzystna dla garaży blaszanych, ponieważ może powodować przyśpieszoną korozję metalowej konstrukcji. Stosuje się w nich tylko wentylację naturalną, czyli zwykle 2 kratki wentylacyjne, przy podłodze oraz pod sufitem oraz naturalne nieszczelności konstrukcji. Kratki te nie powinny być niczym zasłonięte. Jeżeli cyrkulacja powietrza wciąż wydaje się niewystarczająca, wówczas może okazać się konieczne zamontowanie kolejnych kratek, szczególnie w garażu ocieplonym. Metal dobrze przewodzi i magazynuje ciepło, dlatego w garażu blaszanym zimą panują niskie temperatury, zaś latem jest bardzo gorąco. Jest to bardzo niekorzystne i może tu pomóc termoizolacja. Szczelna, wolna od mostków termicznych warstwa izolacji przesuwa tzw. punkt rosy, dlatego ocieplenie garażu może wyeliminować problem skraplającej się pary wodnej.
Betonowa podłoga w garażu jest zwykle zimna z natury. Wiosną i latem, gdy powietrze staje się cieplejsze, wzrasta różnica temperatur pomiędzy nim, a podłogą. Wskutek tego dochodzi do skraplania się na podłodze pary wodnej zawartej w powietrzu i zawilgocenia garażu. Zwiększa się ono, gdy wilgotność powietrza wzrasta, np. w okresach deszczowej pogody. Można temu zaradzić włączając ogrzewanie w garażu, co podniesie temperaturę zarówno podłogi jak i powietrza wewnątrz. Zapobiegnie to mieszaniu się dużej ilości zimnego powietrza znad podłogi z cieplejszym z otoczenia, co spowoduje mniejsze zawilgocenie garażu. Ponieważ pogoda jest nieprzewidywalna, zaś wiosną i latem mogą występować okresy wysokich temperatur oraz dużej wilgotności powietrza, warto położyć na podłodze dywaniki antypoślizgowe, co zapobiegnie przewróceniu się na mokrym betonie osób przebywających w garażu.
W garażu nieogrzewanym wilgoć powstaje głównie na skutek różnicy temperatur miedzy powietrzem wewnątrz i na zewnątrz. Temperatura podnosi się po uruchomieniu silnika samochodu, wjechaniu nagrzanym samochodem lub włączeniu ogrzewania, np. termowentylatora. Wpływ na to ma również ciepłota ciała ludzi przebywających w garażu. Poziom wilgoci będzie jeszcze większy, gdy wprowadzimy do garażu samochód po jeździe w deszczu, błocie lub po śniegu.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (P.H.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.ogrzewnictwo.pl