Panele fotowoltaiczne należą do odnawialnych źródeł energii. W Ustawie o odnawialnych źródłach energii z 2015 r. przez prosumenta indywidualnego energii odnawialnej rozumie się odbiorcę końcowego, który wytwarza energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem, że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej oraz moc instalacji fotowoltaicznej nie przekracza 50 kWp (kilowatopików).
Domowa instalacja fotowoltaiczna może przesyłać nadwyżki energii elektrycznej, wyprodukowane np. latem do sieci ZE na zasadzie tzw. net-meteringu. System ten obejmuje prosumentów, którzy zamontowali instalację PV przed dniem 31.03.2022. Umożliwia on prosumentom odebranie z sieci do 70 lub 80% (zależnie od dostawcy) wysłanej energii w okresach, gdy panele fotowoltaiczne nie generują wystarczającej dla potrzeb domu ilości energii (np. zimą czy w nocy). Czyli operator pobiera opłatę za magazynowanie energii w swojej sieci. Natomiast prosumenci, którzy zamontowali fotowoltaikę po 1 kwietnia 2022 r., rozliczają się z operatorem sieci na zasadach net-bilingu. System ten zakłada odrębne rozliczenie wartości (a nie ilości jak poprzednio) energii elektrycznej wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej i energii elektrycznej pobranej z tej sieci. Wartość tę ustala się wg średniej ceny giełdowej z poprzedniego miesiąca kalendarzowego. W net-billingu prosument ponosi koszty opłaty dystrybucyjnej, ponieważ pobraną energię kupuje wraz ze wszystkimi opłatami (w tym podatkiem VAT), zgodnie z taryfą ZE. Czyli kupuje energię elektryczną wraz ze wszystkimi opłatami taryfowymi, a sprzedaje bez nich. System ten jest niekorzystny dla prosumentów i był bardzo krytykowany. Poza tym jego zmiana na korzyść prosumentów jest zapisana i w Ustawie i w Dyrektywie UE.
1. Nadwyżki energii będą rozliczane według ceny giełdowej godzinowej na rynkach dnia następnego. Cenę tę będą wyznaczać Polskie Sieci Elektroenergetyczne. Czyli będzie miało miejsce rozliczenie na podstawie taryfy dynamicznej. Cena za energię będzie zależała od godziny, w której będzie ona dostarczana do sieci. Jeśli zapotrzebowanie na energię będzie wyższe, to ceny także będą wyższe. I odwrotnie.
2. Zostanie wprowadzony prawnie tzw. prosument wirtualny. Jest to osoba (fizyczna lub prawna), które nie posiada fizycznie paneli fotowoltaicznych, tylko wirtualne udziały w jakiejś większej instalacji PV. Dzięki temu będzie mogła uzyskiwać podobne korzyści w postaci mniejszych rachunków za energię elektryczną, jak posiadacze rzeczywistych instalacji PV.
3. W II kwartale 2024 mają rozpocząć się zapisy do nowej wersji jednego z programów dofinansowania. Ma to być Mój Prąd 6.0. Do tej pory szczegóły tego programu nie są jeszcze znane. Ministerstwo klimatu i środowiska poinformowało tylko, że budżet na Mój Prąd 6.0 wyniesie 400 mln zł. Prawdopodobnie zmienią się niektóre kryteria dofinansowania, np. zwiększenia limitu maksymalnej mocy instalacji ponad obecne 10 kW.
Jednak niewykluczone, że termin zmian w rozliczaniu opóźni się, ponieważ system nie jest jeszcze gotowy do stosowania tak częstego rozliczania cen giełdowych energii, jak codziennie.
Pogłębiaj swoją wiedzę, czytaj poradniki
Opracowanie redakcja : (T.H.)
Materiał objęty prawem autorskim. Publikacja w części lub w całości wyłącznie za zgodą redakcji portalu www.ogrzewnictwo.pl