ArCADia-ARCHITEKTURA 6
Czym jest ArCADia-ARCHITEKTURA 6 ?
ArCADia-ARCHITEKTURA to moduł branżowy systemu ArCADia. Program pozwala na stworzenie profesjonalnej dokumentacji architektonicznej. Dedykowany jest przede wszystkim architektom oraz wszystkim tym, którzy zajmują się kształtowaniem lub odtwarzaniem bryły budynku.
ArCADia-ARCHITEKTURA wykorzystywany jest do obiektowego tworzenia profesjonalnych rzutów i przekrojów architektonicznych, interaktywnego podglądu 3D oraz realistycznej wizualizacji. ArCADia-ARCHITEKTURA zawiera specjalistyczne funkcje architektoniczne, m.in. takie jak: automatyczny przekrój, automatyczne wymiarowanie czy import bryły obiektu z innych programów.
Zakres możliwości programu
Ściany:
- Wprowadzanie ścian łukowych jedno- lub wielowarstwowych.
- Możliwość przekształcenia rysunku 2D stworzonego z polilinii lub linii w rzut ścian jedno- bądź wielowarstwowych, ścian wirtualnych lub rzutu fundamentów.
Okna i drzwi skryptowe:
- Wprowadzanie okien o różnych kształtach (okrągłe, trójkątne, z łukiem, itp.) z możliwością zadawania podziału poziomego i pionowego oraz definiowaniem widoczności parapetu lub wycinania wyłącznie otworu w ścianie w kształcie okna specjalnego.
- Wprowadzanie drzwi łukowych pojedynczych i podwójnych.
Otwory w ścianie:
- Wprowadzanie w ścianie otworu o zadanej szerokości i wysokości z lewej i prawej strony (wstawianie na dowolnej wysokości).
- Możliwość wprowadzenia wnęki o zadanej głębokości.
Stropy:
- Wprowadzanie dowolnych stropów poprzez wskazanie kształtu.
- Wprowadzanie otworów w stropie w sposób automatyczny lub dowolny.
- Wprowadzanie podłogi na gruncie do pomieszczeń najniższej kondygnacji.
Schody:
- Tworzenie schodów krętych wprowadzanych wraz ze słupkiem konstrukcyjnym lub bez niego.
- Wprowadzanie ramp/pochylni pojedynczych lub ze spocznikem.
Dachy:
- Automatyczne, jak i dowolne wprowadzanie dachów wielospadowych z pełną możliwością edycji (zmiany na jedno- lub dwuspadowy, zmiany wysokości ścianki kolankowej i nachylenia dla każdej połaci oddzielnie).
- Wprowadzanie okien i otworów w dachu.
- Wprowadzanie facjatek dachowych (lukarn).
- Wprowadzanie konstrukcji drewnianej z programu R3D3-Rama 3D (eksportowane połacie dachowe do programu R3D3-Rama 3D są tam obliczane konstrukcyjnie a wprowadzona więźba trafia z powrotem do ArCADii-ARCHITEKTURY).
Fundamenty:
- Wprowadzanie na rzut ław oraz dowolnie definiowanych stóp fundamentowych.
Bryła:
- Rysowanie dowolnego kształtu bryły o zadanej wysokości. Bryła może być użyta jako taras, podest, antresola, itp. element.
- Wprowadzanie bryły o określonej szerokości i wysokości, np. jako podciągi i belki z możliwością wyboru osi lub krawędzi wprowadzania.
- Wprowadzanie bryły poprzez obrys prostokątny.
Obiekty:
- Import obiektów w formatach: 3DS, aco i o2c.
- Możliwość zapisu własnych symboli z elementów 2D do biblioteki programu.
- Paczka projektu, czyli możliwość przeniesienia projektu z zaimportowanymi obiektami na inny komputer, w którym znajduje się standardowa biblioteka programu.
Elementy pomocnicze:
Wymiarowanie:
- Automatyczne wymiarowanie całego rzutu kondygnacji poprzez wybór linii wymiarowych (całkowity zewnętrzny, zewnętrzny elementów wystających, pomieszczeń i ścian oraz stolarki i otworów).
- Przypisanie wymiarowania do obiektów umożliwiające automatyczną modyfikację po każdorazowej edycji.
- Wymiarowanie kątowe i promieniowe ścian.
- Nowe wymiarowanie pokazujące długości ścian łukowych.
- Możliwość wprowadzenia koty wysokościowej na rzucie kondygnacji i na przekroju.
- Możliwość wprowadzenia opisu elementu (dachu, stropu, ściany) zarówno na rzucie, jak i przekroju. (Oprócz zapałki dostępna jest również chorągiewka z wykazem materiałów wskazanego elementu).
Zestawienia:
- Automatycznie tworzone zestawienia drewna z konstrukcji dachu wprowadzonej w programie R3D3-Rama 3D.
Rendering:
- Definiowanie materiałów dla każdego elementu w jego własnościach.
- Rendering uproszczony (szybki i prosty w użyciu) lub zaawansowany z możliwością definiowania wszystkich potrzebnych ustawień (rodzaju i pozycji oświetlenia, zmiękczania cieni, itp.).
- Nowa metoda renderingu dla plenerów i wnętrz (Photon mapping).
- Okno Renderingu jest niezależne od programu ArCADia-ARCHITEKTURA, umożliwiające kontynuowanie prac nad projektem podczas obliczeń wizualizacji.
- Możliwości renderingu w dwóch różnych widokach: słonecznym i nocnym.
Edycja bazy materiałów:
- Dostępność bazy materiałów normowych (wg PN-EN 6946 i PN-EN 12524) wraz z możliwością dowolnej modyfikacji poprzez dodawanie, zmianę i usuwanie elementów z biblioteki.
Róża wiatrów:
- Możliwość wprowadzenia na rzut przyziemia symbolu i kierunku strzałki północy.
Przekrój:
- Automatyczne tworzenie przekroju poprzez wskazanie linii cięcia budynku z możliwością definiowania elementów widocznych w przekroju.
- Wprowadzenie przekroju schodkowego o dowolnej liczbie załamań.
- Automatyczne wprowadzanie wieńców, umieszczanie ich nad nośną warstwą ściany (przy zadaniu typów ścian) w przestrzeni stropu.
- Wraz ze stolarką i otworami, automatyczne wprowadzanie nadproży widocznych na przekroju.
- Możliwość odświeżania przekroju automatycznie lub ręcznie dla przyspieszenia pracy nad projektem.
- Możliwość inteligentnego rozbicia widoków z zachowaniem grup elementów i obsługi Menadżera projektu.
Komunikacja z innymi systemami:
- Obiektowy import/eksport projektu w formacie IFC.
- Obiektowa wymiana danych z programem ArCon (przenoszenie dwukierunkowe całej bryły budynku wraz z obiektami 3D zapisanymi w bibliotece programu).
Projekt wykonany w ArCADii-ARCHITEKTURZE widoczny jest jako trójwymiarowy projekt w ArConie, tak samo jak budynek narysowany w ArConie przenoszony jest jako pełen budynek do ArCADii-ARCHITEKTURY. Zapewnia to architektowi możliwość posługiwania się nie tylko zwykłymi liniami, lecz kompletnymi obiektami typu: ściana, okno czy drzwi. ArCADia-ARCHITEKTURA posiada także możliwości przeniesienia „obiektowego” projektu w formacie IFC, czytanym między innymi przez programy Allplan, Revit i ArchiCAD. Oznacza to, że rzuty budynków zostaną przeniesione jako zbiór ścian, okien, drzwi, itp. elementów architektonicznych 3D, a nie linii, polilinii i okręgów.