Kierując się potrzebą dekarbonizacji i zwiększenia elastyczności paliwowej, firma Alfa Laval jest liderem w dziedzinie pierwszych elastycznych paliwowo kotłów okrętowych, które mogą być dostarczane jako kotły elektryczne hybrydowe lub kotły przystosowane do pracy w trybie hybrydowym. Ta innowacja pomaga armatorom w redukcji emisji, oszczędzaniu paliwa i wyprzedzaniu zmieniających się przepisów dotyczących ekologicznych portów. Od momentu wprowadzenia na rynek na początku 2025 r. rozwiązania te wzbudziły duże zainteresowanie i zapewniły wiele zamówień.
Rosnące zapotrzebowanie na kotły hybrydowe i infrastrukturę zasilania z lądu
Wraz z przyspieszeniem procesu przechodzenia przemysłu morskiego na paliwa alternatywne i redukcję emisji, infrastruktura statków i portów ewoluuje, aby wspierać tę transformację. Armatorzy inwestują w statki przystosowane do przyszłej elastyczności paliwowej, a porty na całym świecie koncentrują się na wdrażaniu zasilania z lądu (OPS) w celu ograniczenia emisji podczas postoju statków w porcie. Polityka regulacyjna jest główną siłą napędową tej zmiany. FuelEU Maritime, kalifornijskie rozporządzenie At-Berth Regulation oraz surowe chińskie wymogi OPS — wraz z planowanym wprowadzeniem przez IMO obszaru ECA na północno-wschodnim Atlantyku — napędzają popyt na kotły hybrydowe, które umożliwiają statkom spełnienie wymogów emisyjnych podczas postoju w porcie. Wraz z szybko rosnącą liczbą portów inwestujących w zasilanie z lądu (OPS), przyspiesza przejście na bardziej ekologiczne operacje portowe. W tej zmieniającej się sytuacji kotły okrętowe Alfa Laval Aalborg oferują armatorom statków potężną drogę naprzód, zapewniając elastyczność paliwową i gotowość do zastosowania napędu hybrydowego, aby sprostać zarówno obecnym, jak i przyszłym wymaganiom.
„Nieustannie wprowadzamy innowacje, aby dostarczać przyszłościowe rozwiązania, które pomagają naszym klientom utrzymać przewagę w procesie dekarbonizacji” — mówi Jeppe Jacobsen, dyrektor ds. globalnej sprzedaży w Alfa Laval. „Nasze pierwsze w swoim rodzaju kotły hybrydowe i przystosowane do hybrydyzacji łączą sprawdzoną wydajność z przyszłościową konstrukcją, zapewniając elastyczność dostosowania do nowych paliw, integrację z zasilaniem z lądu, redukcję emisji oraz zgodność z zmieniającymi się przepisami środowiskowymi zarówno na morzu, jak i w porcie”.
Niezrównana elastyczność i wydajność operacyjna
Nowe kotły Aalborg mogą być dostarczane jako rozwiązania hybrydowe i przystosowane do hybrydyzacji, z możliwością spalania paliw i zasilania elektrycznego. Platforma kotłów jest elastyczna pod względem paliwa, co pozwala na konfigurację kotłów do pracy na olejach i biopaliwach oraz jednym dodatkowym paliwie alternatywnym – LNG, metanolu lub amoniaku w przyszłości – w zależności od wyboru armatora. Konfiguracja hybrydowa jest zaprojektowana do pracy wyłącznie na paliwie, ale jest przygotowana do zainstalowania połączenia elektrycznego w późniejszym etapie. Przyszłościowa konstrukcja stanowi potężny krok w kierunku dekarbonizacji operacji portowych i zwiększenia efektywności energetycznej. Niezależnie od tego, czy jest to wymagane, czy nie, podłączenie do lądowego źródła zasilania podczas postoju w porcie umożliwia produkcję pary bez emisji, bez bezpośrednich kosztów paliwa i emisji ze statku, przy jednoczesnym minimalnym obciążeniu silnika pomocniczego.
Zaawansowana technologia i przyszłościowa konstrukcja
Hybrydowe rozwiązania kotłowe opierają się na dogłębnej wiedzy na temat zastosowań termicznych i właściwości paliw, popartej badaniami przeprowadzonymi w Centrum Testów i Szkoleń Alfa Laval w Aalborgu w Danii. Konfiguracja paliwowa kotła zapewnia pełną wydajność pary przy użyciu wybranego paliwa alternatywnego, przy wydajności równej pracy na paliwie konwencjonalnym. Każdy element kotła został zaprojektowany i wyprodukowany we własnym zakresie. Część elektryczna lub wyjście jest zintegrowane z korpusem kotła i dobrane odpowiednio do wymaganej wydajności pary. Działa w sposób stopniowy, zapewniając wydajne i elastyczne wytwarzanie pary. Aby pomieścić część elektryczną lub wyjście, wprowadzono wewnętrzne zmiany konstrukcyjne bez pogorszenia wydajności kotła. Ponieważ modernizacja nie jest możliwa, kocioł musi być dostarczony jako hybrydowy lub przystosowany do hybrydyzacji od samego początku, aby umożliwić przyszłą pracę w trybie elektrycznym.
„Właściciele statków już przyjęli tę koncepcję. Od momentu wprowadzenia na rynek rozwiązania przystosowanego do napędu hybrydowego na początku 2025 roku firma Alfa Laval otrzymała wiele zamówień” – mówi Jeppe. „Elastyczność naszej platformy kotłowej daje właścicielom statków długoterminowe poczucie bezpieczeństwa. Doceniają oni spokój ducha i elastyczność, jakie daje świadomość, że są przygotowani na zaostrzenie przepisów i zmiany w dostępności paliw”.