Zanim kaloryfery zaczną grzać pełną parą, warto zadać sobie jedno pytanie: czy mój kocioł gazowy jest gotowy na zimę? Przegląd urządzenia grzewczego przed sezonem to coś więcej niż tylko formalność, to inwestycja w bezpieczeństwo i komfort, ale też w niższe rachunki. W poniższym artykule skupiamy się na serwisie kotła – na tym, dlaczego najlepiej wykonać go zanim pojawią się pierwsze przymrozki i na co zwrócić szczególną uwagę. Zimą kocioł pracuje najintensywniej, szacuje się, że w ciągu sezonu grzewczego pracuje nawet 2000 godzin. Zaniedbanie przeglądu może skutkować awarią w najmniej odpowiednim momencie, np. w okresie świątecznym, przy ujemnych temperaturach lub gdy serwisanci mają bardzo dużo zgłoszeń. Zlecenie przeglądu przed zimą pozwoli zawczasu wykryć i usunąć potencjalne usterki, a zdecydowanie lepiej naprawić drobny problem nim nadejdą prawdziwe chłody, niż walczyć z awarią w środku zimy. Warto również pamiętać, że przed sezonem serwisanci mają więcej dostępnych terminów niż w grudniu.
Co obejmuje przegląd kotła przed sezonem grzewczym?
Przegląd zawsze powinien przeprowadzać wykwalifikowany serwisant, który ma uprawnienia do napraw urządzeń gazowych i zna konstrukcję konkretnego modelu. Termet dla autoryzowanych serwisantów i instalatorów prowadzi odpowiednie szkolenia i zapewnia bieżące wsparcie. Czynności, które możemy wykonać samodzielnie w żadnym razie nie zastąpią profesjonalnego serwisu kotła, a próby naprawiania urządzenia przez nieupoważnione osoby stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa!
Serwisant może również zaproponować wymianę uszczelek, jeśli stwierdzi ich zużycie. Ta drobna ingerencja może zapobiec poważnym konsekwencjom.
Jak przygotować się do przeglądu kotła?
Aby przegląd przebiegł sprawnie, warto pamiętać o kilku praktycznych wskazówkach:
Czego nie robić samodzielnie?
Sam możesz zadbać o porządek w pomieszczeniu, w którym jest kocioł, ale nie próbuj samodzielnie rozkręcać urządzenia. Zgodnie z polskimi przepisami, przeglądy kotłów gazowych oraz instalacji gazowej muszą być wykonywane wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia gazowe, takie jak uprawnienia SEP G3 eksploatacyjne lub budowlane w specjalności instalacyjnej obejmującej urządzenia gazowe. Uprawnienia te zdobywa się po zdaniu egzaminu i są ważne przez pięć lat, po czym wymagają odnowienia. Przegląd bez udziału osoby z odpowiednimi uprawnieniami jest nieważny, a właściciel budynku jest odpowiedzialny za zlecenie przeglądu osobie uprawnionej. Dlatego lepiej zaufać serwisantom z odpowiednimi uprawnieniami i doświadczeniem.
Czy serwis kotła tylko raz w roku wystarczy?
Tak, ale tylko pod warunkiem, że jest kompleksowy i wykonany przez uprawnionego fachowca. Pamiętaj, że coroczna kontrola to nie tylko obowiązek wymagany warunkami gwarancji kotła i przepisami, lecz przede wszystkim Twoje zabezpieczenie przed stresem i kosztami. Czeka cię serwis kotła? Już wiesz, że nie warto z tym zwlekać. Im szybciej umówisz się na wizytę serwisanta, tym szybciej zyskasz pewność, że system działa bezpiecznie i wydajnie. Warto zadbać o swój komfort psychiczny, tym bardziej że regularne coroczne przeglądy kotła to najlepszy sposób na wczesne wykrycie nieprawidłowości w jego pracy, uniknięcie niespodziewanych awarii i przedłużenie żywotności urządzenia.