Alfa Laval otrzymuje zamówienie na pierwszy na świecie system kotłów okrętowych do spalania odpadów amoniaku

Alfa Laval otrzymała zamówienie na pierwszy na świecie system kotłów okrętowych przeznaczony do bezpiecznego spalania emisji amoniaku. Najnowsza innowacja dla floty czterech statków z napędem dwupaliwowym na amoniak, jest częścią wspólnego projektu rozwojowego z liderami branży i ma zostać dostarczona w latach 2027-2028. To kamień milowy w dziedzinie dekarbonizacji żeglugi morskiej.

Pierwsza tego rodzaju innowacja dla statków napędzanych amoniakiem

Wraz z przejściem przemysłu żeglugowego na paliwa alternatywne, amoniak staje się kluczowym paliwem bezemisyjnym. Jego bezpieczne stosowanie na pokładzie wymaga jednak zaawansowanych technologii pozwalających na kontrolowanie jego właściwości, w tym toksyczności, oraz ostrożnego obchodzenia się ze spalinami i innymi gazami odpadowymi. Jako pionier w dziedzinie wykorzystania amoniaku jako paliwa morskiego, firma Alfa Laval osiągnęła znaczący kamień milowy, otrzymując zamówienie na dostawę pierwszego na świecie systemu kotłów okrętowych zaprojektowanego do działania jako system ograniczający emisję amoniaku (ARMS) w celu bezpiecznego spalania odpadów amoniaku. System zostanie zainstalowany na czterech 45 000 metrów sześciennych (cbm) wielogazowych tankowcach dla globalnej firmy surowcowej Trafigura i będzie przeznaczony do transportu LPG i amoniaku. Ten zaawansowany system kotłów jest częścią wspólnego projektu rozwojowego, w którym uczestniczą kluczowi gracze branżowi, w tym projektant silników WinGD oraz stocznia HD Hyundai Mipo w Korei Południowej.

„Nasze wysiłki w zakresie paliw alternatywnych pokazują, że Alfa Laval nie tylko dostosowuje się do przejścia na te paliwa, ale także aktywnie kształtuje tę zmianę dzięki naszej wiedzy technologicznej i bogatemu doświadczeniu w zakresie wyposażenia morskiego” — mówi Anders Lindmark, prezes działu Heat & Gas Systems w Alfa Laval. „Po udanych innowacjach w zakresie paliw takich jak LNG i metanol, jesteśmy dumni, że po raz kolejny możemy nadać impuls branży dzięki temu pionierskiemu systemowi kotłów do spalania amoniaku, który łączy odpowiedzialność za środowisko z wydajnością operacyjną i bezpieczeństwem”.

„Ten przełomowy projekt łączy kluczowych graczy branżowych w celu promowania amoniaku jako realnego paliwa morskiego. Innowacyjna technologia kotłów Alfa Laval, zaprojektowana do pracy w systemie ARMS, rozwiązuje jedną z kluczowych przeszkód technicznych utrudniających szersze zastosowanie amoniaku, jednocześnie stawiając na pierwszym miejscu bezpieczeństwo środowiska i załogi” – powiedział Andrea Olivi, globalny dyrektor ds. żeglugi w Trafigura. „Trafigura cieszy się ze współpracy z firmami takimi jak Alfa Laval, które opracowują rozwiązania mające na celu dekarbonizację przemysłu morskiego”.

Wielofunkcyjne rozwiązanie dla statków napędzanych amoniakiem

System, zaprojektowany z myślą o wykroczeniu poza konwencjonalne wytwarzanie pary, będzie skutecznie spalał gazowy amoniak oraz mieszanki amoniaku z azotem wytwarzane przez silniki dwupaliwowe, systemy zasilania paliwem i inne urządzenia pokładowe. Ta wielofunkcyjność pozwala armatorom obniżyć koszty i zaoszczędzić cenną przestrzeń poprzez zminimalizowanie zapotrzebowania na dodatkowe urządzenia, a jednocześnie skutecznie zarządzać odpadami i produktami ubocznymi.

„Rozszerzając funkcjonalność systemu kotłowego o obsługę emisji amoniaku, umożliwiamy armatorom osiągnięcie znacznych oszczędności zarówno pod względem kosztów, jak i przestrzeni” – mówi Stig Person, dyrektor ds. badań i rozwoju w dziale Heat & Gas Systems firmy Alfa Laval. „Nasz system eliminuje potrzebę stosowania oddzielnego sprzętu do zarządzania emisjami amoniaku, gazami odparowanymi i operacjami opróżniania zbiorników, usprawniając konstrukcję statku i zwiększając bezpieczeństwo”.

„Pierwsze komercyjne zastosowanie systemu kotłów spalających amoniak będzie służyć jako wzór dla przyszłych statków. Dzięki niemu pokażemy, że amoniak może być bezpiecznie wykorzystywany przy jednoczesnej optymalizacji konstrukcji statku i wydajności operacyjnej. Oszczędność miejsca i masy osiągnięta dzięki temu zintegrowanemu podejściu zapewnia wymierne korzyści dla stoczni, a ostatecznie także dla operatorów statków” — mówi Dong-jin Lee, dyrektor działu projektowania wstępnego i szczegółowego w HD Hyundai Mipo.

Sprawdzona wiedza specjalistyczna w zakresie technologii wielopaliwowej

Alfa Laval jest liderem w opracowywaniu rozwiązań dla paliw alternatywnych, wykorzystując dziesięciolecia doświadczenia w technologii obsługi paliw. Firma z powodzeniem wprowadziła na rynek systemy spalania dla statków napędzanych LNG i metanolem, wykazując swoją zdolność do dostosowywania się do zmieniającego się krajobrazu energetycznego. Droga do wprowadzenia na rynek kotłów na amoniak rozpoczęła się w 2021 roku od wewnętrznych badań i projektów koncepcyjnych, a od 2022 roku trwają testy spalania w skali laboratoryjnej. Testy na dużą skalę rozpoczęto w 2024 roku w centrum testowo-szkoleniowym Alfa Laval w Aalborgu w Danii, torując drogę do komercjalizacji technologii spalania amoniaku. Dzięki szeroko zakrojonym badaniom i rozwojowi firma Alfa Laval jest w stanie sprostać wyzwaniom technicznym związanym z wykorzystaniem amoniaku jako paliwa okrętowego, zapewniając zarówno bezpieczeństwo, jak i wydajność operacyjną.

„Ten innowacyjny system, będący wynikiem szeroko zakrojonych badań i postępu technologicznego, dowodzi naszej zdolności do dostarczania najnowocześniejszych rozwiązań, które umożliwiają armatorom bezpieczne przejście na amoniak” — mówi David Jung, kierownik ds. rozwoju biznesowego, Alfa Laval. „Statki te będą jednymi z pierwszych, które zademonstrują w pełni zintegrowany system kotłów do spalania odpadów amoniakalnych, pozycjonując Alfa Laval jako lidera w dziedzinie technologii spalania amoniaku w kotłach okrętowych”.